Everyday is a brand new day

英語のこと、英語教育のこと、教育のこと、ニュースのこと、子育てのこと、コミュニケーションのことなど、人生の、豊潤のためのブログ

ENGLISH PRESENTATION STRUCTURE

One of my favorite movies is back to the futre by Robert Zemeckis.
最も好きな映画、ロバートゼメキスの「バックトゥザフューチャー」です。

 

I might have watched it for the first time when I was in elementary school.
初めて見たのは小学生やと思います。

 

I went to my hometown the day before yesterday and I found it recorded,
then I could not help watching all of the series.
一昨日実家に帰った際に、たまたま録画し直していたので、いてもたってもいられなくなり観てしまいました。

 

The main characters go and come across the past, present and the future.
過去、現在、未来、もっと過去をいったりきたりする壮大な物語。

 

Then, while I was watching it, I realized something very important.
観ている最中、すごい大切なことに気づきました。

 

I think the keyword which has been in my mind and it synchronized with the movie.
最近自分の中にあったキーワードと結びつきました。

 

It is "the factor with which you think something is interesting and exciting."
ワクワクを生み出す方法で大切なこと。

 

It is not kind of new perspective, but I think we should take it important.
ずっと言われてきたことかもしれないですが…

 

It is "TURN"
【転】の存在

 

within "INTRODUCTION, DEVELOPMENT, TURN, CONCLUSION".
起承転結の【転】

 

I don't know if there is other appropriate expression to this yojijukugo.
起承転結とは英語で似た表現はあるんかな?

 

This is a topic which can be adapted to English presentations.
これ英語のプレゼンにも繋がる話題やなぁと。

 

Regarding English presentation, I thought the ordinary pattern "INTRODUCTION, BODY, CONCLUSION" was the most important.
英語プレゼンに関しては、僕はずっと、序論本論結論が一番大切と思い込んでました。

 

However, these days I feel that is not true because most of fascinating TED presentations do NOT use the ordinary structure.
でも最近そうじゃないと感じます。よくよく考えると、TEDの面白いプレゼン、決して序論本論結論の順じゃない。

 

Of course They have a very clear message,
一貫したメッセージを匂わせつつ、

 

but the structure is often "INTRODUCTION, DEVELOPMENT, 'TURN', CONCLUSION".
起承【転】結があるもの。

 

Do you think those TED presentations can be interesting because I am used to the structure?
これは自分が日本人やから感じること?

 

Actually, I often choose what I watch from the "popular" category.
いや、「人気」のところで選んでいるからきっとそう。

 

This awareness can change the way I teach English presentation.
生徒へのプレゼン指導も、あり方が変わってきます。

 

Making students improve English logical structure is absolutely essential.
英語のロジックを鍛えるのはもちろん必要なことです。

 

But English presentation should be freer.
でも、プレゼンはもっと自由であるはず。

 

( of course, it depends on the types of audience or situations.)
(もちろん状況やオーディエンスによりますが…)

 

I would like to create the curriculum of making students improve a variety of situational presentations.
様々な状況でのタイプ別プレゼン能力を鍛えるカリキュラム考えねばなぁーと思いました。


Finally, I would like to introduce the last phrase of the movie that impressed me a lot.
最後に、すごく胸をうったフレーズを紹介します!

 

Doc:

"it means that the future hasn't been written yet. No one's has. Your future is whatever you make it. So make it a good one. Both of ya!"
ドク

「未来はまだ書かれていないということだ。誰のものも。未来とは、君が創るものだからな。2人とも、いい未来をな!」